Saturday 11 August 2018

Cara Kawal Kemarahan


sifat pemarah itu berasal daripada sifat sombong atau lebih dikenali dengan ego. lagi besar ego seseorang lagi besarlah marahnya. 
 hai guys. selamat pagi.

agaknya macam mana orang semua kawal marah ye ? hurmmm bukan apa semalam ada sorang kawan aku dia ws aisyah tanya macam mana nak kawal kemarahan dia tu. pelik dengan soalan tu. dalam fikiran aku, aku pun terfikir macam mana ek aku control emosi aku. kadang kadang aku terasa yang aku ni baran jugak bila ada yang tak kena mula lah aku angin. alaaa manusia biasalahkan kadang kadang okey kadang kadang tak. lumrah alam hehehe. 

jawapan aku dekat soalan kawan aku tadi adalah dengan bersolat dan jangan sesekali skip solat sebab solat tu wajib. 

kawan aku kata, dia ni kalau tension suka dengar lagu yang kuat-kuat. biasanya pilih lagu techno, rihanna dan macam macam lagi. tapi bila dah semak sangat, dia akan mula dengar lagu nasyid dan zikir zikir yang dipasang. katanya kemarahan dia redha sikit. 


aku cadangkan supaya dia pergi bercuti ke tempat yang dia suka. aku suruh dia ambik cuti panjang biar masalah berserabut di kepala dapat diselesaikan. aku sebenarnya lagi prefer kalau dia bersama dengan keluarga kerana keluarga lebih memahami situasi yang kita hadapi. bercerita dengan keluarga bukan untuk buat mak ayah kita tambah serabut dengan masalah kita tapi sekadar mintak pendapat. iyelah mereka kan lagi tua , terlebih dahulu makan garam dari kita. betul tak ?

lagi satu, apa yang ingin aku katakan adalah bersabar dan memaafkan. dan percayalah bahawa balasan bagi orang yang bersabar dan memaafkan di akhirat kelak lebih besar dan lebih kekal. percaya pada janji allah. memanglah  sekarang kita akan rasa sakit hati dan marah tapi kalau kita reda kita akan rasa tenang dan kepala pun tak serabut.

jangan terlalu fikir benda yang dah lepas, jadikan ia satu pengajaran.

sekian tazkirah aku.




23 comments:

  1. Kalau terlampau marah, better diam.. atau pun ambil air wuduk..

    ReplyDelete
  2. Istighfar banyak2, semoga kemarahan cepat reda..
    #follower no. 125 ..thanks visit my blog..

    ReplyDelete
  3. kadang² susah nak kawal kemarahan. tapi sabar itu separuh daripada iman :]

    ReplyDelete
  4. Salam hi. Sy singgah dan follow :) tq tips. Marah mmg kdg2 susah nak kawal hahaa

    ReplyDelete
  5. Kdg2 bila marah, suka teriak ms driving dlm kreta. Lega 😁

    ReplyDelete
  6. marah-marah prkara biasa..

    cuma kebiasaan itu jangan melampau-lampau..

    marah je...

    ingat Allah...tetapkan hati untuk bersabar..

    lama-lama ok la tu

    ReplyDelete
  7. For me, kalau tengah marah, selalu diam dan istighfar banyak-banyak.

    ReplyDelete
  8. setiap org ada cara tersendiri untk handle it. apart from all above i'll also choose to exercise. hehe

    ReplyDelete
  9. kadang tengah marah2 terpaksa paksa diri istigfar byk2 atau diam.. atau tidur bila sakit hati sgt

    ReplyDelete
  10. hmmm diri sendiri kalau marah? hmm kt anak potpet2.. kalau dekat orang luar

    ReplyDelete
  11. itulah payah nak control marah tuh kalau tak betul-betul kan

    ReplyDelete
  12. kalau marah tu baru bermula ambil lah masa berdiam dan berfikir dalam masa sehari dua.

    jika marah tu masih ada, maknanya perkara yang dimarahkan itu memang betul - betul memberi kesan dalam diri.

    kalau macam tu, kena fikir nak move on or kita hadapi kemarahan dengan orang yang buat kita marah tu.

    itu pilihan kita.

    ReplyDelete
  13. saya kalau nak kawal marah, firstly, akan tidur. kalau x dapat, jawabnya makan banyak2 lah. lepas reda marah kt org, marah kt penimbang plak sebab nombor makin banyak.hahaha..

    ReplyDelete
  14. sabar banyak2... terima kasih singgah rumah akak.

    ReplyDelete
  15. Hi Aisyah. Terima kasih datang ke blog akak... Akak balas kunjungan baca entry tentang marah ni. Hehe... Memang kalau dengar lagu boleh mempengaruhi emosi.. pastikan pilih lagu yang betul untuk lebih buat kita bermotivasi dan positif.. disebabkan akak sempat blogwalking sini, akak terus jawab soalan Aisyah berkenaan buku I Change. Akak check kat MPH Online tadi, buku I Change tak ada. Agaknya dah habis... Tapi kalau buku The Easy UC Way ada.. dari penulis yang sama juga... sebelum dia tulis I Change, dia tulis UC way dulu... Maybe I Change ada kat kedai buku lain kalau nak cari.

    ReplyDelete
  16. oh ye.. lupa pula... marah actually beberapa saat sahaja. Yang buat lama tu dah lain.. rasanya bukan marah tapi merajuk. Lol...

    ReplyDelete
  17. ada baca haritu, kita marah sebenarnya max 4 minit je. selebihnya tu ego semata

    ReplyDelete
  18. akak jenis kalau marah, tunjuk..adeh..especially marah dengan en.asben..bahaya sungguh..kena kontrol emosi ni..

    ReplyDelete
  19. guess kita kena kenali diri kita dan apa yang kita nak dan yg paling utama jaga solat yg akan membentuk diri dan peribadi yg baik..Wallahualam..

    salam kenal dari umifuzy.com

    ReplyDelete
  20. Bila marah sis akan diam, dalam hati istighfar..
    Bukan tunjuk baik tapi untuk elakkan dari sis maki orang..
    Tapi kalau melampau sis akan confront pembawa masalah itu.
    Setakat ni alhamdulillah masih terkawal..

    ReplyDelete
  21. Zikir dan nasyid tu memang membantu kredakan kemarahan..

    ReplyDelete
  22. salam balas kunjungan. tq follow akak. n now akak follow adik. akak pun dah jobless almost 3 years. akak blogging jer untuk jana pendapatan setiap bulan.

    ReplyDelete
  23. Zumal pun seorang pemarah sebenarnya. Alhamdulillah sejak kebelakangan ni dah boleh kawal

    ReplyDelete

Tinggalkan komen ? Terima kasih